E
Gemeinschaft mit Herz?
Die
Predigt heute bedenkt in unserer heimischen Mundart
Worte des
Apostels Paulus
aus
dem 1. Korintherbrief.
Diese beziehen sich
auf
die Feier des heiligen Abendmahles-
des
Mahles der christlichen Gemeinschaft.-
Als
Mahl der Liebe- als AGAPE- FEIER hat es von
Anfang
an einen zentralen Ort im Leben der Gemeinde Jesu.
Schon
lange bevor es kirchliche Gebäude gab, hat man Kirche erlebt,
indem
man hin und her in den Häusern sich
traf,
Brot und Wein teilte und Gottes Wort
miteinander
hörte-
Ich
wünsche mir eine Christenheit, in der
weltweit
und in den Ortsgemeinden auch heute
das
Teilen von Brot und Wein - im Hl. Abendmahl
und
im Alltag- und das gemeinsame Hören auf
die
biblische Botschaft Zeichen der Einheit und
Kraftquelle
des Lebens ist und bleibt.
Ich
frää mich jed Jahr off de RIETANIA ehr Feschd
Hock
gern do im Wald- so unner de Gäschd
Du
gern do als sitze bei me gure Glas Wei
mit
annre ve-zehle unn freehlich sei.
Da
dun mer minanner trinke unn esse
Do
dun mer vum Alldaach die Sorche ve`gesse
Wer
immer bloß schaffe dut unn renne,
der
derf unn sell sich mool ruhig was genne
Ehr
wissen wie wohr des esch unn richtig
Unn
doch esch heit mer was annres mool wichtig:
Daß
mer heit aach fer en annre Zeit mool hetten
unn
nit bloß uns seiwer was Gures deeten
-nit
bloß beim Wei unn gure Esse
die
eigene Sorche deeten vegesse-
daß
mer dezu aach nooch em annere froocht
-acht
druff. was en frääd- heert droff, was en ploocht
Unn
nach des wissen er all, wie wichtig unn gut
esch,
daß änner dem annre zum Leewe macht Mut
unn
daß mer die Sorche unn die Not
-aach
die Frääd- sich däält wie Wei unn Brot.
Es
gelt doch aach heit wie fer alle Zeit:
Gedääldes
Leid esch halwes Leid-
Unn
daß vedobbelt sieh die Frääd
wammer
se bloß dääle deet
Er
wißt doch: s esch wohr' unn gut -nit schlecht
Fer
Chrischdeleit gelt des erschd recht:
Wammers
Brot unn de Wei dält-und die Frääd un die Sorche
esch
gar e Stickche drin veborche
vun
dem, was im Heilische Mahl geschieht
wie
mer aus de Biwwel sieht
-Unn
so- ja grad so- dut sich erfille
von
Jesus die Botschaft. sein heilische Wille
So
wars schon in de alte Zeit
bei
de allererschde Chrischdenheit
Dort
hot mer des Heilische Awendmahl
nit
gfeiert in em Kerchesaal
Mer
esch hii unn her in die Haiser als gange
Um
Chrischdus in Brot unn Wei se empfange
Unn
nit bloß e Bisse vum Brot unn en Schlickel vum Wei
hot
mer s gedäält sich am Disch als debei
Es
hot jerer satt kriecht, wu dorthii esch kumme
-unn
viel Zeit fernanner hot mer sieh dort als genumme
Mer
hot sich als zug`heert unn hot sieh vezehlt.
was
em Frääd, was em Sorche macht-was em gut dut unn queelt
Gemeinsam
hot mer e Mahlzeit ausgericht
Unn
dozu hot sich en jerer ve`pflicht,
wu
hot Blatz in seim Haus- en geraimige Saal
Mer
wechselt in de Familie sich ab als fers Mahl
Unn
damit des aach kenner zu arich als belaschd
traacht
dozu bei en jerer Gaschd:
Was
mer hot, des dut mer bringe,
damit
des feschdliche Mahl kennt gelinge
Unn
weil an de Lieb mer en Chrischd erkennt,
hot
mers en Liewesmahl genennt.
Weil
wammer minanner an Jesus denkt
sei
Wort unser Gedanke zum annere lenkt
hii
zu seim Neechschde, wie mer kennt iewe
vun
Herzen an ihm die chrischdliche Liewe
So
hot mer gedäält sein Wei unn sei Brot
die
Frääd die Sorche. unn aach die Not.
Mer
däält sei Glick, mer däält sein Schmerz
Mer
war korz gesaacht : e Gemeinde mit Herz
Unn
wanns äm gefehlt hot am däägliche Brot.
do
hot mern halt gschditzt in seiner Not.
So
hot mer kenne minnander loowe
minanner
de Herrgott im Himmel drowwe
So
denkt mer an Jesus bei Brot unn Wei-
Er
esch veborge im Geischd mit debei
Wann
in seim Geischd- mer Jesus so ehrt'
daß
off sei Wort mer acht unn minanner druff heert
So
hot mer des in Korinth aach gemacht
nooch
allem, Was uns de Paulus saacht
wie
mer s in seim Brief drin leest,
wu
de erschd Korinther heeßt
Bloß
dort war off äämool, wie mer so heert
De
Worm drin unn die Gemeinschaft empfindlich gesteert:
Wie
es domools esch gewest
mer
dort ab dem elfte Kabbiddel leest:
Wie
immer warns klänne unn dumme Dinge,
wu
die gemeinsame Sach als kabutt dun bringe
So
wars schun frieher, zu alte Zeite:
`s
fangt oftmals als aa mit so Klännichkeite:
unn
uhne daß mer groß Beeses denkt
hot
mer en annre veletzt unn gekränkt
Doch
wu mer bleibt blind fer dem annre sein Kummer unn Schmerz
do
bleibt mer nit lang e Gemeinschaft mit Herz
Doch
wenden mer nochemool unsern Blick
minanner
nooch Korinth serick:
Dort
macht mer wie sunscht s Feschdmahl bereit
s
warn die aus Korinth wu hänn ghabt genung Zeit
Mit
Obschd uun Wei unn Brot unn Fisch
richten
se schun mool de Disch
Unn
dun dann schließlich um de Disch schun rum sitze,
als
die annre dun bei de Ärwet noch Schwitze
-s
dut jo kenner sich erbaarme
iwwer
Sklave unn die Aarme
Noch
speet am Owend hääßt s dort: schufte unn renne
Dann
endlich dut mer ehr Ruh ne mool genne
Die
erschde, die waarten dun die Zeit sich vetreiwe
-Wu
dun blof die anore bleiwe
Unn
enner nooch em annre fangt aa se murre:
Mensch,
dut mier de Maache knurre!
Wann
ich do seehn die gure Sache
Wie
dun die Abbedid mer mache!
Unn
Wei esch do- meh als genung
Kumm
s werd mol en Schluek Schun gedrunk(e)
Unn
schließlich fangt mer aa se esse.
Hot
mer die Aarme dann glatt vegesse?
Mer
nemmt sich s Schenschd unn s Greeschd unns Beschde
unn
iwwrisch bleiwen bloß noch Reschde
So
war des Beschde schun genumme
wie
die Aarme sinn speet vun de Ärwet kumme
Bloß
Broeke warn noch iwwrich fer sich se nemme
Wie
kann mer die Aarme bloß so bees beschämme
Unn
die henn noch nit mool getraut was se saache
mit
ehr`m hungriche unn leere Maache
Unn
beschemmt henn se gehockt- so neewe de Satte
Dene
aarme Leit hot des es Herz schwer gemacht-
kä
Wunner ,wann änner do sich dann saacht:
Dorthii
gehn mer nimmi esse
Mer
dot uns doch dodal vegesse
Scheints
eschs so, die fiehln sich gschdeert,
wammer
zu de Ärmschde gheert-
Se
bleiwen liewer unner sich
-uhne
uns - allää am Disch
Besser
eschs :mer bleiwen fort!
Was
sell mer noch bei dene dort
Gebbts-.dort
nix wie frumme Sprich,
sach
ich mer : Nää! unn: Uhne mich!
Unn
des esch scheints so nit bloß äämool bassiert
daß
mer die Aarme so schlimm hot blemiert
statt
daß mer deet feschd sammehalte
war
druff unn draa mer, die Gemeinschaft se spalte!
Was
des bloß alles noch gewwe hett,
hett
ne de Paulus nit dringlich ins Gewisse geredt'
Off
die Dauer het mer so des nit kenne treiwe
Drum
wollt er des in em Brief ne mool schreiwe
Er
saacht es ne ganz deitlich unn scharf wie nie
-unn
bissig, unn voll Ironie:
`s
weer grad gut, wann bei ne die Gemeinschaft sich spalt
Do
kennt mer dann sehe, wer am Glääwe noch halt
Unn
wer statt dessen de annere ploocht
Doo
det sich grad zeige, wer nooch Jesus noch froocht
Damit
nit zesteert werd die Gemeinschaft beim Esse -
sein
Sinn unn sein Wert nit dodal werd vegesse -
hot
de Paulus se also erinnere welle
an
des was se dabei bedenke selle
Unn
so lenkt er drum ehrn Blick
off
Jesus sei letschdes Mahl serick
Wie
es Jesus hot gefeiert als Abschiedsmahl
mit
seine Freinde im feschdliche Saal
Wie
Er -um ne fer immer vebunnde se sei
gedält
hott sei Brot unn aach de Wei. -
Daß
mer sich endlich mool grindlich bedenkt
-hot
dodruff de Paulus ehrn Sinn hiigelenkt
Es
werd uns freilich nit bericht,
was
de Paulus hot damit ausgericht
Doch
ich denk: mer hat sich gschemmt-
esch
in sich gange, hot noochgedenkt,
nei
aagefange so daß mer Ordnung hot gemacht
unn
hot sich endlich jetzt gesaacht:
Doodruff
wemmer uns all vepflichte
Donnooch
wemmer uns all kinftig richte:
Mer
wenn nit von de Aarme de Hunger vegesse
Nit
denke allää bloß an uns als beim Esse
Wie
sell sunschd die Gemeinschaft erhalte bleiwe
So
kennen mer des doch nit langer meeh treiwe
Ab
jetzt wemmer dääle- so wie es sell sei
die
Frääd unn die Laschde unn- Brot unn Wei.
Wie
gut dot des Paulus vor Aache uns mole,
wie
Jesus des Mahl uns hot doomols befohle
in
der Nacht, wu mern verrot hot- un wie er hot gsesse
mit
de Jinger an am Disch um mit ne se esse
-wie
er do s Brot hot gebroche unn gedäät aach de Wei
Nit
annerschd so sell es bei uns kinftig sei
Mer
feiern s Gedächtnis vun IHM unn seim Doot
wammer
däälen de Wei unn däälen es Brot -
dann
er esch zu Gaschd, dann, wann minanner mer essen
wammer
danken- sBrot brechen- sei Wort nit vegessen
Dann
eschs sei Leib uns, wammer brechen Sei Brot
-sein
Leib, wu mer mit seim Sterwe gebroche hot
Unn
wammer däälen minanner de Becher voll Wei
sell
des uns en Bund mit Jesus sei-
Sein
Bund fer uns unn mit all geschlosse
fer
die Er bei seim Sterwe sei Blut hot vogosse
Bei
uns war io grad de Daifel los,
mer
henn gedenkt an uns selwer bloß
An
Jesus sei Wort wemmer in Zukunft uns halte
unn
dann kann nix unser Gemeinschaft meh spalte
Dann
sinn mer- in frohe unn schwere Stunnde
wie
en äänzige Leib all minanner vebunnde
Als
veschworne Gemeinschaft derf mer dann uns betrache
in
der änner de annre dut schätze unn achte
S
hot doch jeder sei Gabe unn`s werd jerer gebraucht
Unn
kenner esch do, wu do nit zu was daucht
Wie
gut fer uns, wammer dabei bleiwe
-was
de Paulus uns dut so deitlich schreiwe
Drum
mit Hand unn Fieß mit Mund unn Aache
mit
Fantasie unn Begeischd`rung uns draa waache
damit
s gettliche Wbrt de Mensche werd kund
Dozu
braucht uns doch Jesus- als sein Mund
Sei
Fieß selln mer sei- zu de Mensche gehe
sei
Aache, wu fer all nooch em Rechte dun sehe
Als
sei Ohr sinn mer gfroocht, wu off de annre heert
als
sei Hand, wu mit zupackt, dem Iwwel aach wehrt
Unn
jerer an seim Platz unn Ort
sell
weirertraache sei gettliches Wort
Unn
dun an seim Wort minanner mer bleiwe
dann
werd unser Glääwe aach gure Frucht treiwe:
Die
Frucht, die wu zehlt, des esch die Liewe-
daß
mer Geduld am annre iewe:
Es
waarten off e gures Wort
so
viel Mensche an unserm Ort
Unn
wieviel hungern, daß mer se vesteht,
-ne
zuheert, se baucht um zu ene geht
Off
en offnes Ohr unn Herz unn Hand
soviel
waarten die Mensche in Stadt unn Land-
Iwwerall
off de Erd die Menscheit schreit
nooch
Friede unn Brot unn Gerechtigkeit
Iwwerall
dut des not, daß mer deet iewe
ob
nah- ob fern die Neechschdeliewe
Dozu-
so denk ich- war jetzt mer bereit
Unn
des zeehlt aach jetzt unn fer uns unn fer heit:
Wu
Jesus sein Geischd uns Mensche dut treiwe
do
kanns nit bei fromme Worte bloß bleiwe:
Wer
liebt, der esch freindlich- mittem annre er fiehlt
Der
ereifert sich nit- s werd nit sich offgspielt -
Nit
taktlos esch mer dort- nit off sein Vordääl bestrebt
nit
empfindlich orrer bitter, wu mer Schlechtes erlebt
-Wer
liebt, traacht nit nooch mit Schadefrääd
Waat
nit ,daß de annre sich schade deet
winschd
werklich aach kam des Schlimme, Schlechte
fräät
sich mit jerem iwwers Gure unn Rechte
gebbt
ken Mensch off- bleibt aach dann fer ne offe
unn
vetraut em wann sunschd esch nix meeh se hoffe
Unn
traacht- weer aach noch so schwer die Schuld
de
anner, wus em schwer macht, mit Lieb unn Geduld
Alles
muß emool vegehe
de
Gääwe, die Hoffnung bleibt bestehe
Unn
die Lieb- es stimmt- es sinn die drei
doch
die Lieb - die es esch `s heichschd dabei!
Ich
frooch eich, ehr Leit- was de Paulus do saacht:
Esch
des nit wert, daß mers zu eiche sich macht?
So
loßt uns- wammer beinanner jetzt sitzen, dann esse
die
biblische Botschaft nit glei wirrer vegesse
Wammer
essen minanner unn sitzen beim Wei
wenn
in chrischdlicher Lieb mer vebunde all sei
unn
dääle minnanner die Frääd unn de Schmerz
Gott
will uns doch all als Gemeinschaft mit Herz