Vum
Weistock unn de Reewe
Weil
drauß` die Trauwe sinn am Reife
-so
daß mer graad meecht nooch ne greife-
unn
um de erschde Federweiße
die
Leit in Land unn Stadt sich reiße
do
feiern heit mer unser Feschd
mit
viele, viele liewe Gäschd
Unn
wie vesproche werd Kerch heit gehalte
fer
Groß unn Klää- fer Junge unn Alte
unn
wie ich`s vor me Johr schun hebb zugesaacht
heb
ich fer heit aach e nei Pälzisch Preddicht gemacht-
in
unsere Sprooch, wu mal laut esch unn defdisch
unn
dann wirrrer zaart unn immer als kräftisch-
-
zumal ich schun als klänner Bu`
vun
klää off Pälzisch babble du.
Unn
wie kennt`s heit annerschd sei:
Mer
heern heit vum Weistock unn vum Wei.-
Drum
war ich also off de Such
im
dicke, dicke Biwwelbuch
nooch
Worte vum Weistock unn sein`re Kraft
vum
Wingert unn vum Rewesaft-
wie
ich vum Weibau was kennt fenne,
was
helfe uns kennt, nochsesinne
iwwer
uns selwer unn iwwers Lewe
unn
des wunooch mer sellten schdreewe
-
Drum
hebb ich g`sucht - ehr liewe Leit-
schunn
glei`of d` allererschde Seit-
Doch
des was ich gsucht häb in meim Sinn:
steht
dort bloß zwische de Zeile drin,
Unn
`s esch jo wohr: wann Planz unn Kraut
off
dere Erd werd aagebaut
weil
Gott, de Herr, hot alles g`schaffe
ferd`Menschwelt-
nit bloß fer`d Affe-
unn
fer all des, was off`m Erdborm kriecht
unn
was ind` Luft zem Himmel fliecht:
dann
geheern dezu aach de Weistock, die Keschde,
wie
drauße mer sieht offs Allerbeschde
Drum
blätter ich weirer- ab Kabiddel zwää-
Vielleicht
dut aach dort ewwes neheres stehe?
Do
esch die Redd vum Lewensbääm
vun
All-Erkenntnis- wie in`d Trääm
vunn
Gurem unn Beesem- und wie die Schlang
des
Weib ve`fiehrt, unn gar nit lang
dut
se dann noch de Frucht schun greife
wu
sieß dut in de Sunn drin reife.-
Gelehrte
wu hänn ehr Ladein gut gekennt,
hänn
d`Paradiesfrucht bekanntlich "Äppel" g`nennt.-
Weil
"d`Äppel" häßt "malum" dort- gut unn recht
unn
"malum" määnt aach noch"bees unn schlecht"-
unn
malum malum- mißt dann sei
"en
Äppel, wu de Worm esch nei"
Dogeche
muß ich brodeschdiere-
Wie
kann mer bloß so`n Uusinn vollfiehre
E
scheenes Wortspiel mit Doppelsinn mag`s sei-
doch
will mer des nit ins Hern enei:
Wie
kennen bloß gelehrte Männer
aus
alle Länner unn Biwwelkenner-
so
denke voller Uuverstand!
Es
wäß bei uns in unserm Land
bei
uns schun jedes Pälzer Kend,
wu
mer`s Paradies wohl fend:
Es
kann doch in de Palz bloß sei
wud`
Keschde wachsen unn de Wei
Ich
will`s Ladein nit grad veachte
Doch
braucht mer- fer`s Leewe se betrachte
meh
als bloß Ladein se kenne.
Drum
meecht ich jetzt en Name nenne
wu
e G`schpier hot g`hat unn genung Vestand
bei
uns im scheene Pälzer Land
In
seinre Pälzisch Weltgeschicht
-
vor 90 Johr hot Paul Münch se gedicht-
do
hot der schun eiwandfrei bewiese,
weil
alles bei uns so paradiesisch dut sprieße:
Daß
in de Palz von jeher `s Paradies esch gewest-
wie
mer bei `m ganz deitlich leest:
Do
wachsen Mannle unn Melone
Feige
- unn manchmool Zitrone
do
wachsen Keschde- wachst de Wei
wu
kennt es Leewe schenner sei?
Und
d`Mitt vun de Palz- des esch bekannt
fer
alle g`scheide Leit im Land-
des
kann doch bloß Rhodt unnerd`Rietburg sei-
wud`Keschde
wachsen unn de Wei
Drum
glääb ich gar: de "Bääm vum Leewe"
des
war`n dicker Stamm vun`d Rewe.-
Ob`s
en Tramänner esch gewest-
wie
mern noch heit zeigt seine Gäschd
Des
wäß ich leirer nit ze saache
Mer
lewen jo nimmi in paradiesische Daache
Doch
war ich neilich off de Such
imme
ur- ur- alde Weisheitsbuch,
wu
mer de "äthipische Henoch" nennt,
ob
des dezu nit was sache noch kennt.-
Des
kann mer freilich nit velange,
daß
en Pälzer Parre mißt noch mit "Äthiopisch" aafange
In
Deitsch hebb ich` gelese- gut iwwersetzt:
unn
was ich hebb gfunne hot mich ar`sch g`frääd unn ergetzt:
Do
dut doch werklich wort- wertlich drin stehe:
de
Paradies- Bääm weer als en Rebstock ze sehe:
Weil
aus dem seinre Frucht beides halt kääm:
Gures
unn Schlimmes- weer des der Bääm
-
Nadierlich du die Reemer ich nit gänzlich mißachte
Manch
Wort aus ehrm Mund muß mer respektvoll betrachte:
So
henn se sich g`saacht: "in vite vita"
unn
des esch wohr- drum: sic est ita:
im
Rewesaft- im Saft vun d`Rewe
esch
d`Lewenskraft - esch Kraft zem Lewe
Bevor
freilich die Reemer des henn formuliert
hot
de Noah des alles schun ausprowiert:
Weil
em de Wei macht gure Mut
unn
weil er `m aach schmecke dut,
Drum
hot der als erschder schun Reewe g`schdeckt
-die
Kraft vum Weistock fer sich entdeckt-
Es
war kaum iwwerstanne die große Flut
wud`Erd
vewieschd hot mit großer Wut
unn
als in siwwe Farbe- uugeloche-
gezeicht
sich hot de Reecheboche
als
Zäche, daß Gott hot jetzt Friere gemacht
unn
hot fer die ganz kinftisch Menschät g`saacht:
Es
sellt wechsle Frost unn Hitzesglut
so
lang die Erd beschdehe dut.
Unn
Friede vun Gott aus - aus seiner Hand
sell
gelte de Mensche in Stadt unn Land
Unn
-nooch seim Wille -sellt unser gud Erd
nit
nochemool werre so ve`wieschd unn zesteert
Do
hot de Noah, dabber glei
de
Reebstock g`setzt, ne gepfleecht fer de Wei,
Er
war en arg geploochter Mann,
wu
Troschd so manchmool brauche kann:
er
schafft sich bucklich, lahm unn krumm-
die
Zeit vum Paradies esch rum.-
Er
esch mied g`schafft unn ramboniert-
sei
Nerve sinn ar`sch schdrabedziert
Doch
nemmt er owends sich- mit Keppche-
-wann
er sich Ruh als gennt- e Dreppche
vun
seim eigene Wei- de beschd im Land
Den
schmeckt er mit Bedacht- Ve`schdand
Sauft
nit -wie`s Wasser es Vieh im Stall-
sein
Rhodter Piff off äämool all.-
Unn
doch kann ich`s nit veschweige
weils
die Biwwel uns dut zeiche-
esch
des nit immer so beim gewest
-wie
jerer wäß, wu sei Biwwel lest-
Äämool,
do hot er - war`s off nichternen Maache?-
weit
meh gsoffe als er hot kenne vetraache-
Unn
des deten so erhitze,
unn
er war so ar`sch am Schwitze
daß
er in seim Rausch hot sich - uugeloche
splitternackisch
ausgezoche-
in
de Rech drauß sich geleecht- sein Rausch ausgepennt,
wie
jerer wäß, wu sei Biwwel kennt
unn
hot sein Sohn Ham, wu ne hot gsucht-
unn
voll Schadefrääd gfunne- datsächlich veflucht
So
esch`s: wu viel Licht esch- des wäß mer im Land
esch
aach viel Schatte- Unn aach des esch bekannt,
daß
sein Ur-Ur- urururur-ururur-Enkel de Lot
im
Vollrausch sei eichene zwää Dechter g`schwängert hot:
Sie
henn kän annre Mann meh g`funne
Drauß
esch des Volk vun Moab kumme:
e
ferchlich -grausam Volk mit Getze,
fer
die se gern ehr Messer wetze.
Fer
uns als e warnend Beipiel gewwe:
Wie
s`Saufe ruiniert so manch e Leewe:
Schun
mancher hot uhne Sinn unn Ve`stand
vesoffe
sei Lewwer, Milz, Hern, Haus unn Land
Desweeche
esch mool de Jesaja geloffe
zu
dene, wu henn schun frieh morchens als g`soffe
unn
hot se aus ehrm Suff geweckt:
unn
hot` ne mol grindlich die Määnung gs`chteckt,
weil
se schun frieh sinn ind`Wertschaft geloffe
unn
henn Haus unn Bett -all ehrn Bettel- vesoffe-
Als
deet mer nit Veantwortung traache!-
Des
hot er ne grindlich misse mool saache:
Er
denkt an die Mensche in ehre Not
an
die aach, wu`s fehlt am dägliche Brot
Doch
denkt -an und fer sich- en Jesaja nit schlecht
vun
dem, wu sei Ärwet macht schlicht unn recht,
nemmt
dann- denooch - sei Schoppe in die Hand
drinkt
ne langsam- bedächtig- mit Genuß unn Vestand
fer
sich als zem Esse- orrer in d` Owendstund
-
allää orrer mit annre in gsellicher Rund
Doch
manchi Frää unn mancher Mann
wu`s
Trinke gar nit losse kann
esch
krank unn braucht Hilf- braucht de Dokter- e Kur
derf
Wasser bloß trinke -bloß Sprudel pur
Unn
gebbts fer ihn noch "Saft der Reewe",
dann
bloß noch uuvegore eewe
Doch
wer des dorchhalt: e Leewe lang Saft:
Respekt-
alle Achtung- vor so`rer Kraft
Korz-
de Jesaja hot die Wohret ne gsaacht,
was
mancher gar nit gut vetraacht.
Er
hot se ín e Lied nei g`steckt-
unn
Stick fer Stick henn se d`Wohret entdeckt:
Die
Leit henn grad bei `m Weifeschd gsesse-
zum
sechste Schoppe ehr Rumstick gesse-
do
hot er sei Gitarr gschnappt unn schnell
se
gestimmt- unn aagstimmt off de Stell
e
luschdiges Liedel, was gut hot geklunge-
e
Liedche vum Weiberg, des hot er ne gsunge:
Vun
seim Busefreind deet er vezehle,
wu
sich so arg deet mit seim Wingert rumqueele:
En
scheene Wingert, den hett er dort:
E
guri Lag- es siffischi Sort
- e
Wingertshäisel drin- ganz schneidig!
so
daß mer grad kennt werre neidisch!
Bloß
daß der Wingert dort gar nit deet traache
Ehr
Leit, `s weer ääfach zem Vezaache!
Es
weer die Mieh grad ganz fer die Katz!
Dobei
weer sei Wingert sein greischde Schatz
Unn
wie iwwerall mer deet vezehle
wie
er sich fer die Katz grad deet rumqueele
wie
ne sein Schatz so arg entdaischt-
daß
jerer droff waart, daß er saacht: "Schluß jetzt- `s reicht
Im
Bauch hebb ich e stinkischi Wut-
Des
mit meim Wingert, des werd nimmi gut-
Der
bringt mer bloß Ärger- Kummer- Vedruß
Jetzt
esch mit mei`m Wingert fer immer Schluß!
Des
war e scheenes, luschdig`s Lied-
De
Inhalt traurisch, wie mer sieht
Die
Leit die war`n off jeren Fall
begeischdert
vum -minanner all:
die
warn all "des Lobes voll"
die
fanden`s schlichtweg all ganz doll
Sie
henn aach gemerkt noch vun Aabeginn:
Des
Liedel, des hot noch en Hinnersinn:
Der
Freind vun dem Bänkelsänger, der arm Tropp,
der
hot e ganz anners Schätzel im Kopp
Sei
"Wingert" dut Zepp unn Kettcher b`schdimmt trache
unn
Ring unn en Rock- `s esch-sozesaache:
e
Weibstick wu ne hot betrooche
ne
ausgenitzt - raffiniert unn veloche
Statt
Lieb unn Luschd unn Lewensfrääd
gebbts
Stunk unn Krach unn Herzelääd-
so
wie beim Nochber- den hot sein Drache,
-den
hot sei Frää- erschd geschdern veschlache
Unn
wie se all am Grinse sinn:
die
Bawett, de Hannes unn aach die Kinn:
do
dut de Sänger, de Jesajahu sich korz b`sinne
unn
dut en neie Vers beginne
Mein
Freind, wu`s werklich määnt so gut-
wu
mer so ar`sch entdaische dut-
der
Freind esch Gott selwer- de Herr vun de Welt!
Drum
hot der mich doher geschdellt,
daß
er heeren, was er selle-
aach
wann ehrs bschdimmt jetzt gar nit welle:
Ehr,
wu am liebschde deeten veschlache,.
den,
wu die Wohret eich dut saache:
Es
Gottesvolk- des esch sein Schatz-
Unn
alle Mieh esch fer die Katz.
Gott
hofft off die Gerechtigkäät
unn
was er find esch: Schlechtigkäät,
weil
iwwer`s Ohr haut jerermann
sein
liewe Neichschde wu er kann.
Wu
Gott off Gut-Dat geduldig dut hoffe-
do
find sich bloß Blut-Dat- ich sach es betroffe
Drum
esch sei Geduld jetzt ball am End-
en
bessre Wingert sich leischde Er kennt!
Ich
will jetzt nit länger bei Jesaja veweile-
sunschd
dut uns die Zeit zu ar`sch enteile-
Unn
des breecht im Grund mer bloß Vedruß-
Drum
kummt en große Sprung zem Schluß:
Iwwer
siwwe hunnert Johr am End
vom
Alte ins Neie Testament
"Ich
bin de Weistock- unn ehr sinn d`Reewe"
des
esch die Botschaft wu Jesus hot gewwe.
Bleiwen
doch in mer- unn dann bringt er Frucht,
wie
weit unn brät mer lang se sucht:
Frucht,
wu Gläwe esch unn `s Hoffe
wu
Lieb esch, wu fer de annre esch offe:
Bleiwen
in mer -wie Weistock unn Reewe-
dodrauß
wachst Kraft eich fer de Alldaach, fer`s Leewe
unn
lewen er so vun meim Lewenssaft
durchstreemt
eich mein Geischd- dorchstreemt eich mei Kraft
So
fruchtbar Reewe, des sinn selle,
wu
off sei Wort als heere welle,
wu
d` Ohre offsperrn- unn heern off sei Wort
dun,
was se sell`n dann aach an ehrm Ort
E
guri Reeb, die kummt nit zum Dreck,
die
werd gebutzt, die schmeißt mer nit weg
Die
werd umsorcht, die werd gepfleecht
mit
viel Lieb jo en Winzer sei Reewe umheecht-
damit
die Ernt ihm gut meecht gelinge
sei
Rebstock em gure Frucht meecht bringe
Unn
was weer des: e Ernt uhne Trauwe
Des
deet doch me Winzer die Hoffnung ganz rauwe
Wie
en Winzer an seim Rebstock will Frucht-
so
de Herrgott se aach unnerd` Mensche sucht:
Unn
des -so män ich sellt jerer sich merke.
Im
Glääwe will`s uns all beschdärke:
Die
Welt die braucht doch G´rechtikäät,
die
peift off all die Schlechtigkäät
Weil
wann jerer bloß´an sich selwer denkt
mer
de Karre ganz flott in de Grawe neilenkt
Die
Welt hot g`nung vun Leid unn Schmerz
braucht
Mensche mit Ve`schdand, mit Herz
voll
Lieb, wu de annre mittraacht unn stitzt
unn
nit bloß froocht, ob`s meer was nitzt
Daß
enner em annre steht bei in de Not-
des
braucht mer doch wie`s dägliche Brot!
Ach
deet doch bei uns, wie Jesus es will
Frucht
reichlich reife- gut unn still-
daß
mer all sei Wort beachte
bloß
noch dem, was em Lewe dient, trachte:
daß
uns kenner de Sinn deet vum Lewe rauwe
so
gewiß mer jetzt drauß find gure Trauwe
Drum
dun mer gut dran, uns an Jesus ze orientiere
Sei
Wort will uns all zem Gure hiifiehre,
daß
mer nit vegeblich sucht
in
unserm Leewe gure Frucht:
"Bleiwen
doch in mer - merkts eich fers`s Leewe:
Ich
-Jesus- bin de Weistock- unn ehr sinn d`Reeewe"
-
Unn
de Friere vun Gott, wu esch heicher als unser Ve`stand
sell
bewahre uns bei Jesus- unn die Mensche im Land