Bei
de Hitt vund` Rietania- wu`s uns all so gfallt
Psalm
23
weils
do so schää esch, mitte im Wald-
do
treffen mer Johr fer Johr uns mit unsre Gäschd
in
de freie Nadur zum Rietania-Feschd
Unn
jed Johr werd do fer junge unn alte
wanns
Wetter mitmacht aach Kerch gehalte.
Unn
weil ich als Pälzer Bu
vun
klään off Pälzisch babble du,
du
gern ich e Pälzisch Preddigt prowiere
E
Biwwelwort wenn heit mer studiere,
wu
jerer -Kind, Greis, Frää unn Mann
faschd
ausewenzisch saache kann:
Psalm
23 esch`s genennt
en
Psalm vum David, wu jerer wohl kennt
Ich
wäß, vor zeh Johr - hebb ich an dem Ort
mit
eich schun mool betraacht aus de Psalme des Wort
Die
Preedigt hebb ich nei dorchg`schafft- gekerzt-
sei
nei georndnet- nei gewerzt,
weil
-so denk ich- des Wort em begleit
dorchs
ganze Leewe -alle Zeit
in
Heehe unn Diefe- gure Daache
unn
macht Mut uns Vetraue zu Gott ze waache
aach
in schlimmer, schwerer Zeit
Drum
lees ich`s aach jetzt, ehr liewe Leit
wie
mers im Klang vun de Lutherbiwwel heert-
Ich
denk, daß jetzt kenner am Hochdeitsch sich steert:
(Lesung
Ps 23 im Luthertext Ps 23,1-6)
23,
1 Der gute Hirte- Ein Psalm Davids.
Der
HERR ist mein Hirte, mir wird nichts mangeln.
2
Er weidet mich auf einer grünen Aue und führet mich zum
frischen Wasser.
3
Er erquicket meine Seele. Er führet mich auf rechter Straße um
seines Namens willen.
4
Und ob ich schon wanderte im finstern Tal, fürchte ich kein
Unglück; denn du bist bei mir, dein Stecken und Stab trösten
mich.
5
Du bereitest vor mir einen Tisch im Angesicht meiner Feinde. Du
salbest mein Haupt mit Öl und schenkest mir voll ein.
6
Gutes und Barmherzigkeit werden mir folgen mein Leben lang, und
ich werde bleiben im Hause des HERRN immerdar.
In
drei Punkte meecht ich`s Psalmwort mit eich heit bedenke-
unn
loß mei Gedanke vun de Bilder lenke,
wu
unser Psalmwort uns stellt vor Aache -
Drei
Bilder sinn`s wu die Botschaft uns saache :
Gott
esch wie en Hirt, wu uns lenkt unn fiehrt
daß
mer nit sich veirrt, veliert
fiehrt
en Weech uns durch die Zeite
unn
dut uns en Disch bereite
-geeche
die Angst unn geeche die Not
stärkt
uns mit seim Wei, seim Brot
Die
drei Bilder wemmer betrachte
Off
des, was se uns sache, wemmer droff achte
Hirt
unn Schäflich- Weg durch die Zeit
unn
daß er uns en Disch bereit
En
Hirt unn sei Schäflich- e schäänes Bild:
wu
uns zeigt so friedlich- mild
wie
en Hirt sei Schaaf voll Lieb dut umsorge
unn
se sinn bei Ihm geborche
Unn
doch saacht sich mancher -verärchert: "Wie?!
Ich
bin doch ke Stick Herdevieh!
Bin
doch kää Schoof, wu bleekt mit de Herd!
Hebb
mein eigene Kopp unn mein eigene Wert!
Hebb
mein eigne Wille unn mein eich`ne Vestand
Leit,
wu denken, die braucht unser Land"
Unn
ich saach mer, in dem Punkt, do hot er recht.
Doch
denkt mer bloß von dem Bildwort nit schlecht,
wu
Gott uns zeigt als wie en Hirt,
wud`
Schäflich off de Wääd als fiehrt.
Es
redd doch dovu, daß de Mensch esch geacht
unn
nit als e Herdevieh betracht
Fehlt
en äänziges dem Hirt im Stall,
so
loßt er zerick die annre all
sucht
des ääne vun de hunnert
-daß
mer driwwer grad sich wunnert
suchts
unn suchts in de letschde Ve`stecke,
bis
ers endlich dut entdecke
bis
ers Schäflich, wu war veschwunne
-
veirrt unn veletzt - am End hot g`funne
Ruft
die Nochbre bei voll Fräd,
daß
mer sich mi`m fräe deet.
So
kann mer in Lukas 15 sehe
Drum
loßt uns des Bild jo nit falsch ve`stehe!:
E
Gleichniswort esch`s, was Jesus dort sacht,
damit
mer de Wert vumme Mensch recht beacht:
weil
de HerrGott grad nooch dene froocht,
wu
sich schinne- wu mer ploocht
Gott
esch wie`n Hirt - ganz groß im Liewe
Unn
kenner esch beim vegesse unn abgeschriwwe
Iwwer
jeren, wu umkehrt zu Gott hii-zem Leewe
wu
waacht ze vetraue, ze hoffe - ze glääwe
iwwer
jeren, wu sich nei besinnt,
wu
e neies Leewe mit Gott beginnt
iwwer
den esch -saacht Jesus- alle Zeit
im
Himmel meh Frääd als iwwer d´ annre Leit
Unn
nochmools dut Jesus `s bei Matthäus uns saache,
wie
mer all fernanner Verantwortung traache
Im
achtzeht Kabbiddel, do kann mers betrachte:
Daß
kenner de annre sell veachte
unn
kenner de annre iwwerheblich behandle
Mer
sellten all -so wie Gott es will- wandle
der
wu acht off se all hot- unn wie`n gurer Hirt
sei
Schäfel sucht, wu sich hot veirrt
Unn
im zehnte Kabbiddel- bei Sankt Johann
saacht
Jesus es Hirtegleichnis dann:
damit
mer s`Vetraue zu em waacht
Ich
bin de gure Hirt- unn was Jesus uns saacht
esch
des, daß er uns liebt unn kennt,
wie
en Hirt, wu sei Schäflich beim Name nennt-
unn
will daß mer heern off sei gettlich Wort
jerer
an seim Platz unn Ort
Annerschd
als der, wu die Schäflich dut hiete
als
en Hirt bloß off Zeit - en Hirt bloß off Miete-
wu
sei Herd loßt hucke in de Not
esch
Er en Hirt trei bis zem Doot
So
redd Jesus vum Hirt unn seiner Herd
grad
weil mer ihm sinn uuendlich viel wert
unn
dut an unser Ve`antwortung appelliere,
unn
will uns offem Weech zem Gure hii fiehre-
Soviel
jetzt zum erschde- dem Hirtebild,
wu
uns begleit voll Lieb unn mild
vun
Gott, wu fiehrt wie`n Hirt durch die Zeite-
uns in de Not aach dut begleite.
Wie
`n Hirt, wu kennt jed Wasserstell,
wu
Wasser fließt aus frischer Quell,
unn
fiehrt zum Wasser unn zu saftischem Gras,
loßt
ER Lewe uns finne in reichlichem Maß
Punkt
zwää esch e Bild, wu jerer dut schätze,
wu
sich am Wannre dut ergetze:
Es
Bild vum Weech, wu`n Wandersmann
als
gehe sell unn gehe kann
Des
wäß jed Kind, daß Oriendierungzeiche
uns
helfe wellen es Ziel ze erreiche
unn
daß mer aach mool Paus macht unn raschd
sich
loßt bewirte gern als en Gaschd
Unn
desweeche hemmer in unsre Mitt
fers
Ausruhe offem Weech- de Rietania ehr Hitt
Der
Weech do mänt freilich en Bild fers Leewe
-fer
des, was mer hoffen unn erstreewe
E
Bildwort esch`s, zu dem jerer schlicht
hett
was ze vezehle: sei Lewensgschicht
Dut
jerer doch sein Weech als gehe
sein
eigne Weech vor Aache sehe
Unn-
ob mer jung sinn orrer alt
Vielfäldisch
sinn se in ehrer Gschdalt
Aagenehm-
brääte Wege dun vor uns stehe
unn
aach enge Wege, schlecht zu begehe,
Strooße
-gut ausgebaut- ääfach doll
und
veschlungne Päddelcher- geheimnisvoll
Wege-
ganz hell im Sonne- licht
unn
mancher Wech off den ger mer ve`zicht:
Wege
im Schatte- in Dunkel unn Not,
wu
uns fehlt manch gurer Root
De
Weech- des esch`s Leewe mit dem, was `s uns bringt,
mit
seim Mut- seinre Frääd -wo`s uns gelingt
wu
leicht mer froh esch, wu gern mer lacht
awwer
mit dem aach, was Kummer uns macht
Es
lohnt sich, der Frooch mool noochzespiere
Was
fer en Weech dut es Lewe mich fiehre:
Manchmal
geht`s steil bergnuff, unn des koschd Kraft
-
mer wäß nit, ob mer des alles aach schafft.
Manchmal
blick mer rab vun steilem Hang,
do
werd`s em grad schier angschd unn bang
Manchmal
esch unser Weg im Leewe
leicht
unn grad- uubeschwert, eewe
mer
geht ne leicht unn froh-beschwingt
mer
fräät sich draa, mer lacht unn singt.
Und
dann esch`s wirrer so daß er im Dunkel sich veliert,
Mer
wääß nit, wuhii em de nächste Schritt fiehrt,
Do
sinn mer voll Träne- mer kann bloß noch klage
suchen
en Mensch, wu mer sei Herzlääd kann saache.
Off
manchen Weg, do fiehl mer sich gut
e
gure G`sellschaft, die macht em Mut
Bei
manchem Weech, do vegeht em es Lache
Mancher
Weech, der dut einsam uns mache
Off
manchen Weg esch sicher de Schritt
do
wäß mer wu`s langgeht -do esch feschd unser Tritt,
Do
sinn verläßliche Wegweiser um sich ze orientiere.
Do
muß mer nit`s Ziel aus de Aache veliere
Off
manchem Weg meecht -wanns geht- mer umdrehe
am
liebschde nochmools ganz vun vorn ne gehe
Mer
sucht den Weg, wu zum Ziel hii uns fiehrt
Wu
nit sich ziellos im Dunkel veliert
Uhne
gute Wegweiser esch nit er ze sehe
Erschd
recht braucht`s die Kraft ne aach zu gehe.
Mer
braucht des Wort, was uns recht leit`t,
so
wie aach Mensche an de Seit,
wu
uns bestärke unn uns stitze
un
nit wie annre unser Schwäche ausnitze.
Unn
weil im Leewe nit kann sei,
alle
Daach bloß Sunneschei
esch
gut ze wisse im finschdre Daal,
wanns
Lewe werd em zu ner Qual:
Gott
esch aach do bei uns- wie `n Hirt,
wu
uns grad do, im Dunkel fiehrt
Mit
seim Stecke unn Stab er uns geleit
aach
in schlimmer, schwerer Zeit.
"Du,
Gott, bischd bei mer"- gut des ze wisse
wann
mer durch Bittres unn Schweres durchmisse
Unn
domit Punkt drei- mer kummen zem Schluß
-noch
lang groß ze preddiche breecht bloß Ve`druß:
E
esch e Bild vun Ruh unn Raschd
wu
uns offschnaufe loßt vun uns`rer Laschd:
Des
Bild vom Disch will uns beweeche
-als
Bild fer de reiche Gottesseeche,
mit
dem Gott selwer durch die Zeite
will
uns beschenke unn begleite
weil
ER uns Gures winscht unn gennt
Unn
des esch`s was unser Psalmwort bekennt:
"Er
bleibt aach in de Not mein gurer Hirt
en
Freind, wu äm offs Beschde bewirt:
dut
vor uns in Lieb en Disch bereite,
wann
annre in Feindschaft mit mer streite
loßt
ruhe mich vun meinre Laschd
dut
mich bewirte als sein Gaschd:
mit
Salbeel dut er mich bedenke
unn
dut mer voll mei Glas eischenke:
randvoll
mein Becher mit edelstem Wei
so
veschwenderisch schenkt er, mein HerrGott, mer ei"
Ich
mään, dozu breicht nit viel ich heit saache.
Mer
hot`s nit vegesse in unsre Daache:
wie`s
Esse unn Trinke Leib unn Seel sammehalt
unn
minanner an äm Disch sitze, die Gemeinschaft erhalt
Unn
wu mer däält sei Brot unn de Wei
muß
die Gemeinschaft lewendisch sei
Drum
dun mer- um die Gemeinschaft ze erneire
minanner
als `s Heilische Awendmahl fei`re,
weil
Chrischdus uns voll Lieb beschenkt,
damit
änner an de annre voll Lieb aach denkt.
Wo
Chrischdus selwer esch unser Gaschd
do
dält mer es Glick, do dält mer die Laschd
unn
wu mer däält sei Fräd unn die Sorge
do
lebt en Menschekind geborge
Gures
vun Gott- sei Barmherzigkeit
dut
so uns begleite alle Zeit
So
will des alte biblisch Lied,
wu
sich dorchs ganze Leewe zieht
unser
Wunsch sei fer heit unn unn unser Gebet:
daß
Gott uns im Leewe fiehre deet
unn
uns meecht dorch alle Zeite
mit
seim gure Wort geleite:
"Bei
dir, mein Gott bin ich geborge
trotz
aller Not unn alle Sorche
Gott
du bischd mein gurer Hirt
Bei
dir hebb ichs gut, bin off gurem Weech g` fiehrt.
Offatme
derf ich vun meinre Laschd
Dir
bin unn bleib ich en liewer Gaschd
So
leb ich offd Erd in Fräd unn Leid
unn
hoff off dei Barmherzigkeit"
So
sell es sei in Jesus seim Name(n)
Drum
saach ich: Amen. Amen. Amen
Wer
sich auf den Weg macht,
muß
Abschied nehmen
von
vertrauten Dingen,
von
festen Meinungen,
Gewohnheiten
und alten Ordnungen.
Wer
sich auf den Weg macht,
muß
ein Ziel vor Augen haben
Wer
aufgebrochen ist, geht ein Wagnis ein.
Wer
auf dem Weg ist,
darf
sich nicht aufhalten lassen
Wer
unterwegs ist,
muß
mit Einsamkeiten rechnen,
gegen
die Müdigkeit kämpfen,
mit
der Unsicherheit leben.
Wer
unterwegs ist, braucht Weggefährten
die
ihn stärken, wenn er mutlos wird.
Wer
unterwegs ist muß lernen,
auch
anderen Weggefährte zu sein.
Wer
unterwegs ist,
darf
den Blick nicht nur nach oben richten,
weil
seine Augen sonst übersehen,
was
seine Füße zertreten.
Wer
unterwegs ist,
muß
auch Umwege annehmen.
Wer
unterwegs ist,
kann
sich führen lassen.